Premi Aurora Gómez a la lluita feminista en l'àmbit laboral

CANDIDATURES PRESENTADES

Candidatura 01

Acció:  Revista  Gas Natural

Persona/entitat proposada:  Sección Sindical Interempresas CCOO Industria del Grupo Gas Natural Fenosa

Presenta:  Elena Ruiz Carrillo

Descripció de l’acció:  Desde hace 26 años ininterrumpidamente desde las CCOO del Grupo Gas Natural Fenosa en Cataluña (recientemente constituidas en Sección Sindical Interempresas CCOO Industria del Grupo Gas Natural Fenosa), se viene editando y distribuyendo entre las compañeras y compañeros de los centros de trabajo de Cataluña, cada 8 de Marzo, nuestra revista reivindicativa del Día Internacional de la Mujer. En ella, con la aportación de afiliadas, afiliados y simpatizantes, pretendemos dar visibilidad a todas las discriminaciones que, a pesar de todos los avances en temas de Igualdad de los últimos años, siguen existiendo en nuestro ámbito laboral más cercano y también, en la sociedad española. Asimismo, también damos visibilidad a situaciones aberrantes que ocurren en el resto del mundo y que atentan contra los derechos básicos de cualquier mujer.

Esta revista nace del esfuerzo individual de cada participante para transformarse en un instrumento de lucha contra las desigualdades que por razón de género siguen existiendo tanto en las sociedades del mal llamado primer mundo, como en las del tercer mundo.

En el número de este año, que os anexo en PDF hemos hablado de Corresponsabilidad, porque sin ella jamás alcanzaremos una Igualdad plena, sin estereotipos, donde exigimos que las personas, las instituciones y los medios de comunicación inculquen valores de Corresponsabilidad a las nuevas generaciones. También hemos hablado de cómo en nuestro ámbito más próximo, Gas Natural Fenosa, algo está cambiando, al haberse producido durante el año pasado incorporaciones de mujeres a puestos de trabajo donde tradicionalmente sólo ha habido hombres.

Hemos hablado del menosprecio con el que se trata a menudo a las mujeres progresistas y de izquierda que han irrumpido en los últimos tiempos en el panorama político, tan solo por el hecho de ser mujeres. Hemos hablado del binomio prostitución y hombres poderosos, y el doble sentido que eso conlleva en la igualdad de la mujer. Y hemos hablado de muchos otros temas: Bodas infantiles en el Libano, la brecha salarial, Elisabeth Eidenbez, María Teresa Carbonell.

Candidatura 02 (guanyadora)

Acció:  Acció per aconseguir la ratificació del conveni 189 de l'OIT sobre treball digne de les treballadores de la llar i dignificar, així, el sector del treball de la llar i les cures.

Persona/entitat proposada: Grup d'Acció per a la Ratificació del Conveni 189 de l'OIT

Presenta:  Isabel Valle Brun

Descripció de l’acció: El Grup d'Acció 189 està format per diferents entitats de dones estrangeres treballadores de la llar de diferents països (Mujeres Pa'lante, Las Libélulas, Mujeres Migrantes Diversas, Associació de Dones Marroquines de Catalunya, Asociación de Salvadoreños en Catalunya, Dones Diversitat i Mbaraté), conjuntament amb els sindicats UGT i CCOO de Catalunya, El seu objectiu és aconseguir la ratificació del conveni 189 de l'OIT sobre treball digne de les treballadores de la llar i dignificar, així, el sector del treball de la llar i les cures.

Considerem que aquesta és una experiència de col·laboració transversal entre entitats que agrupen treballadores estrangeres del sector, moltes d'elles sense autorització administrativa, i els dos sindicats majoritaris a Catalunya, molt positiva i innovadora, perquè permet fer arribar la veu i les reivindicacions d'aquestes treballadores i les seves necessitats als llocs on es prenen decisions per poder millorar la seva situació i al mateix temps fomentar l'organització sindicació de les treballadores de la llar a partir de noves fórmules basades en el teixit de xarxes socials i institucionals.

Candidatura 03

Acció DENÚNCIA  ITSS EMPRESA HOOTERS I RESOLUCIÓ DE LA MATEIXA (29/11/2017 I 19/06/2018)

Persona/entitat proposada:  Secretaria de mediació de la FSC

Presenta:  Secretaria de les dones de la Federació de Serveis

Descripció de l’acció: Presentem la candidatura per la denúncia formulada davant la ITSS a la empresa HOOT WING RESTAURANT S.L (HOOTERS) per vulneració de la norma laboral als següents nivells: Dignitat de les treballadores, discriminació per raó de sexe i entorn de treball sexista i vexatori.

La Federació de Serveis de CCOO interposa denúncia davant la Inspecció de Treball en el marc de la campanya desenvolupada contra la Cosificació que pateixen les dones.

1. Denúncia davant la ITSS
  2. Resolució de la ITSS
  3. Nota de premsa

Candidatura (04)

Acció CONVENIO COLECTIVO de la EMPRESA WHIRPOOL  ELECTRODOMÉSTICOS S.A (1/03/2017 a 28/02/2020)

Persona/entitat proposada: Secció Sindical Whirpool

Presenta:  Secretaria de les dones de la Federació de Serveis

Descripció de l’acció: Presentem la candidatura del conveni de l’ empresa Whirpool del sector comerç del Metall signat el 27 d’abril de 2018 perquè incorpora en el seu contingut millores en la consecució de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes i legislació en l’àmbit de la maternitat i drets de les dones que pateixen violència masclista, que encara que és llei, el fet d’estar incorporades al conveni, facilita que aquests drets siguin més accessibles per la plantilla. També volem posar de manifest algunes millores del text en relació a la utilització d’ un llenguatge no sexista. Podem trobar aquestes millores en els següents articles del conveni:

CAPÍTULO 6

MATERNIDAD Y CONCILIACIÓN DE LA VIDA LABORAL Y FAMILIAR

ARTÍCULO 16. SUSPENSIÓN DEL CONTRATO DE TRABAJO POR MATERNIDAD Y PATERNIDAD

1. Permiso especial no retribuido
  2. Suspensión por maternidad
  3. Situaciones particulares (parto prematuro, etc)
  4. Adopción, guarda y acogimiento

ARTÍCULO 49. Promoción profesional

ARTÍCULO 50. Formación profesional

ARTÍCULO 51. Retribuciones

ARTÍCULO 52. Tiempo de trabajo y conciliación (Corresponsabilidad)

ARTÍCULO 53. Salud laboral

ARTÍCULO 54. Acoso sexual y por razón de sexo

ARTÍCULO 55. Violencia de género (machista)

1. Reducción de la jornada
  2. Movilidad geográfica
  3. Suspensión del contrato
  4. Extinción del contrato
  5. Nulidad del despido
  6. Excedencia
  7. Ausencia o faltas de puntualidad

Candidatura 05

Acció:  Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Girona i la Unió Intercormarcal de CCOO les comarques gironines per l’assessorament sindical amb perspectiva de gènere per a dones ateses al Servei d’Informació i Atenció a les Dones de l’Ajuntamentt de Girona

Persona/entitat proposada:  Secretaria  de les dones de la U.I. de CCOO de les comarques gironines

Presenta:  Bartomeu Compte

Descripció de l’acció: La posada en marxa del SIAD laboral es va fer amb la col.laboració de tots els àmbits sindicals i situant-se dins de la cartera de recursos d’atenció a les dones del territori, aconseguint ser la referència d’atenció en matèria de discriminació de gènere quan afecta a l’àmbit laboral

Candidatura 06

Acció: Pla d’igualtat d’ Accent Social S.L.

Persona/entitat proposada:  Secció Sindical  Accent Social

Presenta:  M. Jesús Sereno

Descripció de l’acció: Consecució en una empresa altament feminitzada d’un Pla d’Igualtat amb un pla d’acció que garantitzes conceptes tan importants com la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, la igualta d’oportunitats, etc. realitzat de forma participativa

Candidatura 07

Acció  “EDreams- Desperatar amb més drets”

Persona/entitat proposada:

Presenta:  Secció Sindical de CCOO de Vacaciones eDreams

Descripció de l’acció: Presentació del Pla d’igualtat de Vacaciones eDreams, i del protocol d’assetjament amb format web i amb la realització d’un vídeo, d’un treball que significa una inflexió en quant a les mesures d’igualtat a l’empresa, realitzat amb el conjunt de les persones treballadores.

Candidatura 08

Acció: Campanya sobre la lactància per aplicar un dret recollit al Conveni Col.lectiu.

Persona/entitat proposada: Sector del Lleure Educatiu i Sociocultural de la Federació d'Educació

Presenta:  Secretaria de la Dona de la Federació d'Educació de CCOO

Descripció de l’acció:

El sector del lleure educatiu és un sector feminitzat. El tipus de contractes que predominen són a temps parcial. Una treballadora , que no tenia jornada complerta, va portar el seu cas a la Comissió Paritària, donat que la seva empresa interpretava que, al no tenir la jornada sencera, no podia acumular la lactància en 30 dies naturals, sinó els dies proporcionals a la jornada realitzada. Gràcies a la campanya es va aconseguir la interpretació més favorable als treballadors.