Premi Aurora Gómez a la lluita feminista en l'àmbit laboral

Candidatura guanyadora en l'edició del 2018

Acció per aconseguir la ratificació del conveni 189 de l'OIT sobre treball digne de les treballadores de la llar i dignificar, així, el sector del treball de la llar i les cures.

Premi Aurora Gómez 2018

1. Qui som?

Som un grup d’entitats de dones immigrades que treballen per la dignificació del treball de la llar i les cures (Mujeres Pa’lante, La Libelulas, Mujeres Migrantes Diversas, Associació de Dones Marroquines de Catalunya, Asociación de Salvadoreños en Catalunya, Dones Diversitat i Mbaraté), que conjuntament amb els sindicats CCOO i UGT de Catalunya, hem decidit posar en comú els nostres esforços per aconseguir la dignificació del treball de la llar i les cures, i això passa en primer lloc per la ratificació del treball de la llar i les cures.

2. Situació actual al sector del treball de la llar i les cures

Algunes dades de l’estudi Situació laboral de la població estrangera a Catalunya. Informe 2017 Treballadores de la llar estrangeres, publicat enguany pel CERES de CCCO

Segons les dades estadístiques disponibles, a Catalunya:
  • El treball de la llar representa el 24 % e les dones estrangeres ocupades.
  • Un 39 % de les dones llatinoamericanes són treballadores de la llar
  • Les dones llatinoamericanes representen el 74 % de les dones estrangeres al sector de la llar
  • El 22,3 % són hondurenyes i el 17,2 % bolivianes.
  • El 25 % treballa sense contracte: la irregularitat laboral en el sector de la llar és 8 vegades més gran que la irregularitat en el total de l’ocupació de les dones estrangeres.
Moltes d’aquestes dones es troben en situació irregular cosa que agreuja encara més la seva situació personal i laboral. Cal tenir en compte les dificultats per accedir a la regularitat o la renovació pels requisits que exigeix la Llei d’estrangeria.

La legislació laboral és discriminatòria: sense dret a l’atur, sense llei de prevenció de riscos laborals, ni del Fons de Garantia Salarial
També hi ha moltes dificultats per garantir el compliment dels drets per les dificultats de la Inspecció Laboral d’entrar als domicilis particulars

Es donen situacions d’explotació laboral, d’esclavatge i assetjament sexual a la feina

3. La ratificació del conveni 189 de l’OIT sobre treball digne de les treballadores de la llar

Permetria l’equiparació de les treballadores de la llar amb la resta de treballadors i treballadores del Regim general de la Seguretat Social. Ara es troben ubicades en un sistema especial que subprotegeix aquestes treballadores.

Fins al moment, a la Unió Europea l’han ratificat Bèlgica, Alemanya, Itàlia, Irlanda, Finlàndia i Portugal. L’estat espanyol encara no ho ha fet.

4. Què farem?

• Reunions amb els grups parlamentaris perquè el parlament aprovació una moció en favor de la ratificació i que es traslladi al Congres del diputats
  • Mocions als ajuntaments de suport a aquesta ratificació i a dur a terme iniciatives en favor de la dignificació del treball de la llar i les cures
  • Mobilitzacions i actes reivindicatius al carrer: 8 de Març i 1 de Maig i altres accions.
  • Accions de difusió dels nostres objectius

5. Objectius del Grup 189

• Establir un model de col·laboració transversal amb les entitats que agrupen treballadores de la llar i altres entitats implicades en la dignificació del treball de la llar.
  • Promoure l’equiparació de les condicions laborals del sector a la resta de treballadors i treballadores inclosos en el Règim General de la Seguretat Social.
  • Promoure la ratificació del conveni 189 de l’OIT i equiparació de les treballadores de la llar a la resta de treballadors i treballadores del Règim General
  • Promoure la realització de sessions formatives de coneixement dels drets laborals de les treballadores del sector i la manera com exercir-los.
  • Sensibilitzar la població en general sobre la problemàtica de l'ocupació en el servei domèstic i implicar-la per aconseguir la ratificació del conveni 189 de l’OIT.

6. Activitats realitzades fins ara pel Grup 189

• Mocions en favor de la ratificació aprovades als ajuntaments
    • Cornellà de Llobregat
    • El Prat de Llobregat
    • Sant Andreu de la Barca
    • L’Hospitalet de Llobregat
    • Gavà
    • Sant Joan Despí
    • Pineda de Mar
    • Molins de Rei
    • Barberà del Vallès
    • El Vendrell
    • Tarragona (declaració institucional)
    • Badalona
    • Olot
    • Castellbisbal
  • Proposició no de llei al Parlament de Catalunya de suport a la ratificació del conveni 189 de l’OIT
  • Actualment es troba en procés d’esmenes
  • Reunions organitzacions polítiques
  • PSC, ERC, Catalunya en Comú , CUP Hospitalet , Partit Popular, Ciutadans i Junts per Catalunya
  • Actes
  • Participació en les jornades sobre Xecs serveis organitzades pel CCOO de Catalunya i el CITE. Barcelona, juny de 2018
  • Mobilitzacions
    • Participació a les mobilitzacions del 8 de Març de 2018 contra la bretxa salarial, contra els salaris de misèria, contra la violència masclista a la feina i per la ratificació del conveni 189 de l’OIT.
    • Participació en la manifestació de l’1 de Maig de 2018
    • Acte contra l’esmena 6777 del PP als pressupostos generals de l’Estat i per la ratificació del conveni 189 de l’OIT, Barcelona 19 de juliol de 2018