Intervenció d'Alfons Labrador, coordinador del Seminari Salvador Seguí i president de la Fundació Cipriano García

Acte d'homenatge a Salvador Seguí

En el marc dels actes de commemoració del 97è aniversari de l'assassinat de Salvador Seguí, el Noi del Sucre, celebrat el passat 10 de març a l’antic carrer de la Cadena (actualment rambla del Raval), es va dur a terme la tradicional ofrena floral de CCOO de Catalunya.

En aquest acte, Alfons Labrador, coordinador del Seminari Salvador Seguí i president de la Fundació Cipriano García - CCOO de Catalunya, va fer una intervenció basada en les següents línies temàtiques:

- Es pot afirmar que Salvador Seguí és la figura més important del sindicalisme català de la primera part del segle XX.

- Per a nosaltres és un referent en molts aspectes,  però particularment perquè incorpora al discurs social i sindical la reivindicació nacional.

- Històricament el tema nacional i el tema social en el moviment sindical estaven escindits. La qüestió nacional es considerava que era una cosa de la burgesia. I s’afirmava que la burgesia utilitzava el tema nacional per situar al moviment obrer en una posició de subordinació i per diluir el conflicte de classe.

- Aquest és un discurs, que amb altres formes, encara es pot sentir.

- Salvador Seguí deia, en canvi, que els burgesos serien els primers a abandonar la reivindicació nacional si veien perillar els seus interessos de classe.

- No cal dir que els fets li van donar la raó perquè la burgesia catalana va donar suport a la dictadura de Primo de Rivera. Una dictadura que va liquidar les llibertats tant socials com nacionals.

- I això es va a tornar a repetir, encara amb pitjors conseqüències, amb ocasió del cop d’estat militar i la dictadura franquista.

- El sindicalisme de classe i nacional defensa que els drets socials i nacionals són inseparables,  i que el protagonisme dels  treballadors i treballadores és necessari perquè la construcció nacional tingui un contingut social.

- Un  exemple és la creació del marc català de relacions laborals, que fa avançar els drets socials i els drets nacionals.

- La concepció de sindicalisme de classe i nacional, la va recuperar les Comissions Obreres de Catalunya en el marc de la lluita contra el franquisme, a través de figures com la de Cipriano Garcia. El sindicalista possiblement més important de la segona meitat del segle XX.

- El sindicalisme de classe i nacional forma part dels principis fundacionals de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, i és un dels factors que explica perquè les Comissions Obreres som el primer sindicat de Catalunya a diferència del que succeeix en altres comunitats històriques.

- Hi ha altres valors de Salvador Seguí que també s’haurien de  destacar perquè tenen plena vigència.

- Salvador Seguí va donar molta importància a la formació i a l’educació. Deia que la preparació, cultural, intel·lectual i tècnica del treballadors eren un arma revolucionària.

- Va criticar la violència afirmant que era l’acció de masses la que emanciparia a la classe obrera.  I en aquells moments no era fàcil sostenir aquesta posició.

- Salvador Seguí va defensar la independència sindical i la necessitat de construir un sindicat per a totes les persones treballadores pensessin el que pensessin.

És per totes aquestes raons que el nostre Seminari porta el nom de Salvador Seguí.

12/03/2020