Amb la participació de la Fundació Cipriano Garcia - CCOO de Catalunya i la Federació d'Educació de CCOO de Catalunya

111è aniversari de l'afusellament de Ferrer i Guàrdia

La Fundació Ferrer i Guàrdia ha commemorat el 111è aniversari de l'afusellament de Francesc Ferrer i Guàrdia davant del monument que el recorda a la muntanya de Montjuïc, amb la participació de la Fundació Cipriano Garcia - CCOO de Catalunya i la Federació d'Educació de CCOO de Catalunya. Com cada any, s'ha realitzat una ofrena floral per retre homenatge a la vida i obra del pedagog català, que en aquesta ocasió s'ha aprofitat per reivindicar la necessitat d'una educació laica.

En aquesta edició de l'ofrena floral també s'ha celebrat el 30è aniversari de la inauguració del monument a Ferrer i Guàrdia. L'estàtua a Montjuïc es va inaugurar el 13 d'octubre del 1990 per l'alcalde Pasqual Maragall amb l'assistència de l'ambaixador de Bèlgica a Espanya i el tinent d'alcalde de la ciutat de Brussel·les, ja que el model original de l'escultura data del 1911 i es troba en l'actualitat davant la Universitat Lliure de Brussel·les. Com a efemèride del primer reconeixement públic a la ciutat de Barcelona a la figura de Ferrer i Guàrdia, en l'acte hi ha participat el regidor del Districte de Sants-Montjuïc, Marc Serra, qui ha recordat la importància de preservar la memòria del pedagog català. "És un monument internacional que parla de la fraternitat i la solidaritat que va generar l'afusellament de Ferrer i Guàrdia", ha afegit Serra. A més, ha defensat la seva obra pedagògica, ja que en les seves paraules, "representava una punta de llança modernitzadora de l'educació amb la formació de mestres, l'obertura d'escoles i biblioteques".

L'última intervenció de l'acte ha estat a càrrec de Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, qui ha reivindicat els valors de l'Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia. "Malgrat que hagin passat més de cent anys dels postulats de Ferrer i Guàrdia seguim lluitant avui en dia per aconseguir una escola democràtica, inclusiva, científica, coeducadora i laica", ha afirmat Gargallo. En aquest sentit, ha assegurat que s'ha de continuar defensant l'escola pública com un "santuari laic i com un lloc de transmissió de coneixements universals".

En l'Ofrena Floral d'enguany, marcada per les mesures de prevenció sanitàries, han participat representants de l'Ajuntament de Barcelona i d'Alella, així com d'una vintena d'entitats del sindicalisme, el món educatiu i associacions laïcistes i humanistes.

14/10/2020